diumenge, 13 de desembre del 2009

3. Seguiment i evolució de la WebQuest

La Webquest que hem creat té el títol “Som del món” i va sorgir amb la idea de proposar un treball que, més enllà de les diferències culturals, pugués servir per a identificar allò que les persones podem tenir en comú independentment del nostre origen. La podeu veure a http://www.phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=5094&id_pagina=1

Un dels objectius principals ha estat la voluntat de superar l’etnocentrisme: des de la valoració de cadascuna de les cultures d’origen de les persones que integren la realitat de l’aula es proposa un treball de compartir històries de vida i de fer recerca per a no quedar-se en els aspectes més superficials. La proposta de treball de la webquest vol situar-se en el relativisme cultural, tot intentant fomentar el respecte cap a altres tradicions encara que no les compartim (sempre que no vulnerin els drets de les persones). A la vegada, això no es contradiu amb el fet de ser crítics amb totes les cultures.

Es treballa el concepte de cultura com la manera d’organitzar la diversitat de maneres de pensar, dir i fer dels diferents individus i grups socials. Però a la vegada es vol incidir també en la individualitat de cada persona.

Pensem que conèixer altres realitats diferents a la pròpia és una primera passa que cal fer per a anar cap al respectu mutu. Malgrat això, no estem defensant una visió particularista de les diferències, sinó que volem trobar punts comuns que portin a la comprensió i la coneixença. Cal descobrir la diversitat cultural , descobrir el company/a i també descobrir-se un/a mateix/a.

En el treball proposat, intentem evitar el reduccionisme cultural que considera que les diferents cultures s’han de manternir separades, i els processos d’aculturació i assimilació. De totes maneres, no cal perdre de vista que els alumnes als quals ens dirigim estan entrant en una etapa evolutiva com és l’adolescència i que alguns viuen situacions personals, socials i familiars encara no estabilitzades. Pretenem que l’acceptació del seu origen no sigui un obstacle més en el seu procés de construir la seva identitat individual.

En la realització de l’activitat hem tingut present la relació establerta amb la teoria i creiem que el resultat és prou coherent amb els objectius de l’educació intercultural.

Quant al treball del grup, cal dir que, un cop definits i compartits els objectius i les intencions educatives, ens vam repartir la feina, la qual cosa implica adaptar i encaixar els ritmes de tots tres. El resultat ha estat, sense dubte, satisfactori.