diumenge, 13 de desembre del 2009

4. Valoració WQ

He analitzat la WQ "Moviments migratoris... Qui és l'estranger?" (http://ceipdrassanes.ravalnet.org/webquest/immigracio/index.htm) a la qual he accedit a través de la comunitat catalana de WQ http://webquest.xtec.cat/enlla/

Aquest recurs proposa despertar l’interès de l’alumne/a per les migracions a partir de l’experiència d’un nen català que ha d’emigrar. En el rerefons hi ha la consideració de la diversitat com a quelcom positiu i planteja una proposta educativa no culturalista i dirigida a tothom, en la línia dels principis que defensen Malgesini i Giménez.

Treballa la sensibilització i l’interès per altres cultures i pels motius pels quals les persones han de desplaçar-se fora de la seva terra, també la curiositat cap el que poden aportar altres cultures.

L’ús didàctic d’aquesta webquest suposa una bona manera de treballar la interculturalitat dintre del currículum de tots els alumnes. Pel seu plantejament com a webquest proposa treballar de manera cooperativa i fomentar en cada un dels membres de l’equip la responsabilització d’assumir un rol concret que caldrà posar en comú per a desenvolupar la tasca. Estem parlant, per tant, d’un procés i una tasca final, però també d’una metodologia coherent amb els valors interculturals que es pretenen treballar.

Treballar la interculturalitat amb aquest plantejament se situa dintre d’un model d’educació intercultural fort o de màxims, ja que s’integra en el currículum de tot l’alumnat i pot ser una passa important en la consideració de la interculturalitat com a fenomen natural i enriquidor. Pot esdevenir, també, important en la prevenció de conflictes, tant en els que tenen el seu origen en les diferències culturals com en d’altres personals. Tot i així, una flor no fa estiu, hauria d’anar acompanyat d’altres accions a treballar des de diferents àmbits, matèries, celebracions, i des de la mateixa quotidianitat.

Utilitzar una WQ per treballar la interculturalitat implica que els alumnes assumeixen un rol actiu de recerca, amb un objectiu-tasca final –en aquest cas, l’elaboració d’una web-. És a dir, es proposa un treball, que es pot situar per exemple a la tutoria, on els objectius prioritaris estan relacionats amb el desenvolupament de valors, i aquest treball té una entitat equiparable a la de qualsevol altra matèria curricular.

A nivell general, l’ús educatiu de les WQ és interessant, entre d’altres motius, per la metodologia emprada de treball en equip i per la possibilitat de treballar amb les TIC els diferents continguts curriculars en forma de projecte coherent. Ha de ser també una bona manera de desenvolupar el currículum per competències, proposta que cada vegada està adquirint més publicitat per part de l’Administració.